Administrare/Licentiere
I: Cum se instaleaza o versiune noua?
I: Ramane valabila licentierea daca se reinstaleaza
sistemul?
I: Cum se actualizeaza automat aplicatia?
I: Exista suport pentru denominarea datele pCont (in
cazul introducerii operatiilor inainte de 1 iulie 2005)?
Mod operare
I: Care este planul contabil utilizat de pCont?
I: Cum se seteaza seriile de numere pentru facturi si
chitante?
I: Cum se procedeaza pentru tiparire factura sau
chitanta?
I: Ce este un tip de operatie care e bifat ca
"Operatie Contabila"?
I: Cum se inregistreaza viramentele in numerar?
I: Cum se inregistreaza viramentele in numerar
in valuta?
I: Cum se inregistreaza platile in avans?
I: Cum se inregistreaza avansurile spre
decontare, documentele decontate si banii de returnat de catre un angajat?
I: Cum se inregistreaza amortizarea mijloacelor
fixe?
I: Se pot exporta raportarile in excel?
I: Cum se inregistreaza operatiile repartizate
pe puncte de lucru?
I: Cum se refactureaza platile in numele unui
client?
I: Cum se gestioneaza platile in numele unui
client in numerar?
Operare TVA
I: Care sunt datele care apar in Jurnalele de
TVA?
I: Cum se introduc datele pentru o factura cu
mai multe cote de TVA?
Operatii in valuta
I: Factura in valuta, operatie plata/incasare
in valuta
I: Cum se efectueaza transferul intern din
cont bancar/casa in valuta intr-una in lei?
Probleme
I: Ce se intampla cand in rapoarte, in locul
valorilor, sunt generate erori?
I: Ce se intampla cand, pe Windows Vista, la
generarea rapoartelor, facturilor, chitantelor apar erori de tipul
"...component missing..."?
I: Ce se intampla cand se incearca deschiderea unui
formular si el nu apare pe ecran, desi in bara de jos el este afisat?
I: Ce se intampla cand se incearca afisarea unui raport si apar erori de tipul "..Stack Overflow: 0 - 6 frmPreview...."?
I: Cum se reinstaleaza aplicatia?
R: Se dezinstaleaza versiunea curenta (Control Panel -> Add
or Remove Programs -> pCont) si se instaleaza versiunea noua folosind
kitul de instalare.
I: Ramane valabila licentierea daca se reinstaleaza sistemul?
R: Da, licentierea nu este legata de reinstalarea sistemului
de operare.
I: Cum se actualizeaza automat aplicatia?
R: Din meniulFisier->Actualizare, se alege submeniul
Verifica Versiune Noua. Daca exista o versiune noua, utilizatorul este informat
si poate alege sa o instaleze.
I: Exista suport pentru denominarea datelor pCont (in cazul introducerii
operatiilor inainte de 1 iulie 2005)?
R: Se foloseste aplicatia eDEN, program gratuit pentru
efectuarea operatiei de denominare, implementat de Bitomic Software. Pentru
informatii suplimentare va rugam sa ne contactati.
>>sus...
I: Care este planul contabil utilizat de pCont?
R: pCont este un produs specific contabilitatii in partida
simpla. Planul contabil e dat de lista de tipuri de operatie. Un tip de
operatie este echivalentul unui cont contabil din sistemul contabil in partida
dubla. Lista de tipuri de operatii se editeaza din meniul Altele->Tipuri
Operatii.
I: Cum se seteaza seriile de numere pentru facturi si chitante?
R: Din meniulUnelte->Optiuni, in casetele Plati/Incasari si
Facturi se seteaza seriile de numere in conformitate cu Ordinul
2226/27.12.2006.
I: Cum se procedeaza pentru tiparire factura sau chitanta?
R: Chitanta se tipareste din sectiunea Registru
Plati/Incasari, din Detaliu Incasare prin Casa (trebuie sa aiba un furnizor
selectat). Factura se tipareste din sectiunea Lista Facturi, din Detaliu
Factura.
I: Ce este un tip de operatie care e bifat ca "Operatie Contabila"?
R: Uzual operatiile se marcheza ca fiind "operatii contabile".
In cazul in care NU marcati un tip de operatie ca "Operatie Contabila"
operatiile de acest tip NU vor aparea in nici un raport contabil (registru
jurnal plati/incasari, calcul profit etc.) E nevoie de aceasta optiune pentru
ca exista operatii in numerar care nu reprezinta o operatie contabila
efectiva, ci poate doar un transfer (un caz concret ar fi taxa de timbru
notarial, adica o suma preluata de la client si apoi transferata statului).
Aceasta optiune e diferita de optiunea "Cheltuiala nedeductibila", acolo e
vorba de o cheltuiala reala, dar nedeductibila fiscal.
I: Cum se inregistreaza viramentele in numerar?
R: La adaugarea unei operatii de plata/incasare, pe sagetica de la dreapta butonului Adauga exista
optiunea "Virament Intern" (ultimul meniu din lista). Prin aceasta operatie pot
fi introduse doar viramentele in RON.
I: Cum se inregistreaza viramentele in numerar in valuta?
R: Trebuie sa creati in Tipuri Operatii doua tipuri de
operatii, una de tip incasare si una de tip plata, ca operatii necontabile (vor
afecta soldurile bancilor si caselor, dar nu vor aparea in RJPI). Cele doua
operatii vor fi folosite la introducerea viramentului, intai printr-o
plata, din banca/casa, si apoi o incasare in casa/banca in care se va face
viramentul.
I: Cum se inregistreaza platile in avans?
R: In sectiunea Registru Plati/Incasari, pe Detalii Plata exista o bifa Plata/Incasare in Avans: daca Optiunea Avans e bifata si la data documentului firma curenta e platitoare de TVA, atunci apar atat zonele de TVA (procent, valoare), cat si caseta de Jurnal de TVA. Se selecteaza orice
Tip de Operatie dorit; nu conteaza daca tipul de operatie e marcat sau nu ca Purtator de TVA sau daca e operatie contabila sau nu.
- Respectivul document de Plata in Avans va intra in Jurnalul de TVA la data operatiunii;
- Documentul de avans nu intra nici in Registru Plati/Incasari, nici in Fisa de operatii diverse
- La o data ulterioara se creaza o factura. Se introduce factura respectiva exact cum este emisa. La achitarea facturii ne intoarcem in Registru de Plati/Incasari si editam Documentul de Avans: pe Detalii Document, selectam factura respectiva in campul de Factura, selectam Tipul de Operatie Contabila dorit (dupa facturare se poate spune ce operatie contabila este asociata). Operatia de avans se poate edita (tipul de operatie si factura) CHIAR DACA SE AFLA INTR-O PERIOADA INCHISA CONTABIL Astfel se leaga factura (retro-activ) de avans
- Dupa legarea facturii de operatia de avans si salvare se va intampla asa:
------Operatiune de avans va intra in Registru Jurnal de Plati/Incasari la DATA DE FACTURARE (o operatiune care a fost efectuata efectiv la data de avans, dar produce efect contabil la o data ulterioara, si anume la data facturarii)
------Operatiune de avans va intra in Fisa de operatii diverse la DATA DE FACTURARE (o operatiune care a fost efectuata efectiv la data de avans, dar produce efect contabil la o data ulterioara, si anume la data facturarii)
------Jurnalul de TVA se va vedea avansul la data platii si restul din factura la data facturarii
.
I: Cum se inregistreaza avansurile spre decontare, documentele decontate si
banii de returnat de catre un angajat?
R: Trebuie sa creati cele 2 tipuri de operatii in lista de
tipuri de operatii corespunzatoare avansului spre decontare si returului de
numerar de la angajat. NU UITATI SA MARCATI ACESTE OPERATII CA OPERATII
NECONTABILE. Doar la decontarea documentelor se vor inregistra operatiile
contabile. In ecranul de optiuni (Unelte->Optiuni) in pagina Operatiuni
trebuie indicate cele 2 tipuri de operatii specifice: cele care reprezinta
"Avansul spre decontare" si "Returul din avans spre decontare". Documentele de
decontat se inregistreaza ca niste documente de plata, dar in grupul transfer
(casa/banca/decont) se selecteza optiunea "Decont" si se indica angajatul de la
care se primeste acest document. In acest fel sumele de pe documentele
decontate afecteaza rapoartele contabile, dar nu afecteaza soldurile de
casa/banca (care vor fi afectate la operatiile de avans/retur de la/catre
angajat).
I: Cum se inregistreaza amortizarea mijloacelor fixe?
R: La inregistrarea unui mijloc fix sau a oricarui activ
amortizabil (meniul Altele->Inventar/Amortizari) exista o pagina de calcul a
amortizarii. Programul va ajuta sa calculati amortizarea pe toata durata de
viata a mijlocului fix (amortizare liniara automat, alt tip de amortizare
manual). Valorile de amortizat apar automat in lista de cheltuieli diverse,
fiind considerate ca si cheltuieli la calculul profitului. ATENTIE LA
INREGISTRAREA PLATII PENTRU ACHIZITIONAREA UNUI MIJLOC FIX: TIPUL DE OPERATIE
TREBUIE MARCAT CA NEDEDUCTIBIL FISCAL. Altfel plata pentru achizitionarea unui
mijloc fix va aparea ca si cheltuiala in calculul profitului, ceea ce este
incorect din punct de vedere fiscal.
I: Se pot exporta raportarile in excel?
R: Rapoartele pot fi exportate direct in format .xls. Exista
si optiunea exportului in formatul Fisier Excel delimitat. Datele sunt
exportate intr-un fisier text folosind separatorul ";". MS Excel poate deschide
astfel de fisiere.
I: Cum se inregistreaza operatiile repartizate pe puncte de lucru?
R: Gestiunea operatiilor contabile repartizate pe puncte de
lucru se defineste la nivelul unei societati, in cadrul ecranului deoptiuni
(Unelte->Optiuni), pagina General, optiunea "Foloseste puncte de lucru".
Odata selectata aceasta optiune, va aparea meniul "Puncte de lucru" de
unde se vor putea gestiona punctele de lucru. In ecranele de detaliu si de
lista pentru operatiile de plati/incasari, facturi si operatiuni diverse o sa
apara o lista de selectie pentru punctele de lucru. Urmatoarele rapoarte
contabile vor putea fi filtrare dupa punctul de lucru: registrul jurnal de
plati/incasari, fisa de operatii diverse, jurnalul operatiilor, jurnalele de
TVA.
I: Cum se refactureaza platile in numele unui client?
R: Plata in numele clientului se introduce in Registrul Jurnal
de Incasari si Plati, setandu-se pe a doua caseta de "Alte Operatii", plata
pentru refacturare. Apoi, cand se face refacturarea, se introduce o factura de
iesire, pe care se seteaza calitatea de Refacturare si se alege respectivul
client in numele caruia au fost efectuate plati. Urmarirea soldului de
refacturat pentru un client poate fi facutain
Rapoarte->RapoarteOperationale->Balanta Partener.
I: Cum se gestioneaza platile in numele unui client in numerar?
R: Plata in numele clientului se introduce in Registrul Jurnal
de Incasari si Plati, setandu-se pe a doua caseta de "Alte Operatii", plata
pentru achitare in numerar. Apoi, cand se face incasarea de la client, se
seteaza in a doua caseta de pe Detalii Incasare, la "Alte Informatii", incasare
de la client pentru regularizare. Urmarirea soldului de regularizare pentru un
client poate fi facutain Rapoarte->RapoarteOperationale->Balanta
Partener.
>>sus...
I: Care sunt datele care apar in Jurnalele de TVA?
R: Contine TVA-ul din facturi si operatiile din registru PI
care au tip de operatie marcata ca Purtatoare de TVA. O operatie de
plata/incasare nu apare in jurnal TVA daca e legata de o factura, chiar daca
are tipul marcat ca purtator de TVA. Necesitatea de a avea operatii purtatoare
de TVA preluate din Registru Plati/Incasari a aparut de exemplu pentru bonurile
de benzina, unde nu se doreste inregistrarea bonului de benzina si in lista de
facturi.
I: Cum se introduc datele pentru o factura cu mai multe cote de TVA?
R: Se introduc mai multe facturi cu acelasi numar, aceeasi
data, aferente respectivelor cote de TVA. Acestea se vor regasi comasate in
Jurnalul de TVA.
>>sus...
I: Factura in valuta, operatie plata/incasare in valuta?
R: Principiul de baza este ca la inregistrarea oricarei
operatii in valuta se cere si cursul BNR la data operatiei (asta daca nu e deja
introdus). Se inregistreaza factura in valuta, trebuie indicat cursul BNR
pentru data facturii. In jurnalele de TVA va aparea suma in lei la cursul BNR
din ziua emiterii facturii. Se inregistreaza si operatia de plata/incasare in
valuta prin contul bancar/casa in valuta, la cursul BNR. In registrul Jurnal de
Incasari si Plati suma va aparea in lei calculati la cursul BNR din ziua
operatiunii de plata/incasare. In rapoartele operationale (registru casa/banca,
fisa partener, facturi neincasate etc) vor aparea insa sumele in valuta, pentru
a putea controla operational datele (factura si incasarea).
I: Cum se efectueaza transferul intern din cont bancar/casa in valuta
intr-una in lei?
R: Pentru un virament intern intre case/banci in valuta, se
definesc in Tipuri Operatii doua operatii, o cheltuiala si un venit, care nu
sunt operatii contabile (se debifeaza optiunea), cu denumiri specifice (ex.
Transfer Intern Valuta/RON). Apoi, prin intermediul Registrului Plati/Incasari,
se adauga doua operatiuni, una de plata (din banca/casa din care se face
transferul), si cea de-a doua de incasare (in banca/casa spre care se face
transferul). Atentie la sumele introduse, ele trebuie sa fie aceleasi dupa
conversie. Dupa introducerea celor doua operatiuni, vor fi afectate doar
soldurile respectivelor unitati de transfer implicate, fara a se inregistra
contabil vreo operatie.
>>sus...
I: Ce se intampla cand in rapoarte, in locul valorilor, sunt generate erori?
R: Din cauza anumitor antivirusi, se deinregistreaza o
biblioteca care este folosita la generarea rapoartelor. Pentru o functionare
corecta, se inregistreaza dupa cum urmeaza: in StartMenu->Run se introduce
urmatoarea linie: regsvr32 C:\windows\system32\vbscript.dll
Puteti descarca de aici
o arhiva care contine controlul vbscript.dll si un fisier care
il va inregistra automat. Arhiva contine un director ce contine doua fisiere.
Va rog sa dezarhivati directorul intr-o locatie temporara, apoi intrati in
acest director si copiati fisierul vbscript.dll in locatia C:/Windows/System32.
Dati Replace daca este deja existent in respectiva locatie. Apoi reveniti in
directorul dezarhivat si dati dublu-click pe fisierul ControlBat_vbscript.bat, care va
determina deschiderea unei console in care se va rula o comanda care va
inregistra controlul vbscript.dll. Atentie! Trebuie sa aveti drepturi de
Administrator pentru a urma aceasta procedura cu succes.
I: Ce se intampla cand, pe Windows Vista sau pe XP, la generarea
rapoartelor, facturilor, chitantelor sau la actualizare apar erori de
tipul "...component missing..."?
R: Din cauza unor controale care lipsesc sau nu sunt
inregistrate pe Vista sau XP, trebuie inregistrat un control care este folosit
la generarea rapoartelor. Pentru o functionare corecta, se inregistreaza
respectivele controale; arhivele cu fisierele corectoare le puteti
gasi aici pentru Vista sau aici
pentru XP.
I: Ce se intampla cand se incearca deschiderea unui
formular si el nu apare pe ecran, desi in bara de jos el este afisat?
R: Este posibil ca pozitia sau dimensiunea ferestrei sa se fi alterat si astfel sa nu poata fi afisata la dimensiuni normale. Pentru resetarea pozitiilor de afisare si a dimensiunilor va rog sa descarcati un fisier de aici si apoi prin dublu-click sa se aplice noile setari.
I: Ce se intampla cand se incearca afisarea unui raport si apar erori de tipul "..Stack Overflow: 0 - 6 frmPreview...."?
R: Este posibil ca imprimanta implicita sa aiba setarile incompatibile cu afisarea raportului pe ecran. A se incerca schimbarea imprimantei implicite sau a se reinstala aceasta.
>>sus...
|